Strony

czwartek, 2 lutego 2012

Charles i Ray Eames





To najbardziej znana i jedna z najbardziej twórczych oraz oryginalnych par w historii światowego designu.
Charles i Ray Eames to designerski duet, który w znaczący sposób wpłynął na myślenie o projektowaniu.
To najważniejsi i najsłynniejsi projektanci amerykańscy XX wieku.


Dziś miłośnicy designu kojarzą ich głównie z genialnymi projektami krzeseł, foteli i innych mebli. Jednak byli oni daleko bardziej wszechstronni. Przede wszystkim projektowali wnętrza, następnie ich umeblowanie, tkaniny, wprowadzając nowe materiały i technologie. Zajmowali się też fotografią, kręcili filmy, robili wystawy, jako jedni z pierwszych tworzyli multimedialne prezentacje.


DSW


DSW

Charles i Ray Eames projektowali meble, dostosowując się do zmieniających potrzeb ich przyszłych właścicieli. Praktycznym sposobem, aby to osiągnąć było stworzenie serii elementów – takich jak siedziska, nogi i podstawy krzeseł – do łatwego składania i rozkładania. Typowe dla ich projektów były uformowane z włókna szklanego siedziska i podstawy z prętów do wymiennych krzeseł, takich jak DAR (Dining Armchair Rod) czy LAR (Lounge Armchair Rod) powstałe na Konkurs Niskobudżetowych Mebli w Musem of Modern Art w Nowym Jorku w 1948 roku. Wszystkie krzesła należą do grupy EPC - Eames Plastic Chairs.
DAR
LAR
DAW
DSR
DSX
Chrysler, producent samochodów, wyprodukował zespawane mocowania aby przytwierdzić do nich włókno szklane, a później siedziska z siatki z drutu, włącznie z nogami w kształcie Wieży Eiffla i biegunami do krzeseł RAR, które rozdawane były pracownikom Herman’a Miller’a, kiedy rodziły im się dzieci. Kiedy rodzina Eames’ów wybierała się na plażę, często siadywali na piasku w siedzeniach z włókna szklanego o kształcie wiadra.

We wczesnych latach 40-tych XX wieku, Charles i Ray Eames mieli możliwość aby rozwijać nowe metody formowania dla amerykańskiej marynarki podczas II Wojny Światowej. Używali tych technik do realizowania własnych projektów mebli.

Charles Eames urodził się w 1907 roku w St. Luis, Missouri. Dorastał w przemysłowym centrum Ameryki. Jako młody chłopak pracował dla inżynierów i przy produkcji przemysłowej. Powoli w głowie rodziła się myśl, by zostać architektem.
Rozpoczął studia na Washington University, ale nigdy ich nie ukończył. W tym czasie pracował dla biura architektonicznego Truebold and Graf jako rysownik. W 1929 roku udał się w podróż do Europy, gdzie spotkał się pracami Le Corbusiera, Ludwiga van der Roche i Waltera Gropiusa. To w znaczący sposób ukształtowało jego spojrzenie na architekturę i projektowanie.
W 1930 założył wraz z Charlesem Grayem swoje pierwsze studio architektoniczne. Mimo, że początkowo zamówienia napływały, z czasem przyszedł kryzys i cztery lata później Charles zamknął pracownię i wyjechał do Meksyku.
W 1935 otworzył kolejną spółkę, tym razem z Robertem Walshem. Jednym z ich projektów był Meyer House. Podczas pracy nad nim Charles Eames spotkał fińskiego architekta Eliela Saarinena, a dwa lata później poznał jego syna Eero. To spotkanie w znaczący sposób wpłynęło na jego karierę i zawodowy rozwój. W Eero zyskał przyjaciela, zaś Eliel zaproponował mu w 1938 roku stypendium doktoranckie w Cranbrook Academy of Art. Charles wrócił na studia. Rok później był już instruktorem wzornictwa, a następnie został dziekanem wydziału projektowania przemysłowego na tejże uczelni.
W 1940 roku na uczelni pojawiła się Ray Kaiser.

Ray (właściwie Bernice) Kaiser urodziła się w Sacramento, w Kalifornii.
Fascynowała ją abstrakcja. Studiowała malarstwo w Nowym Jorku i współuczestniczyła w pierwszej fali abstrakcjonizmu amerykańskiego.
W Cranbrook Academy of Art zgłębiała tajniki tkactwa, ceramiki i metalurgii.

MoMA (Muzeum of Modern Art) zorganizowało konkurs 'Organic design in home furnishing' (Wzornictwo organiczne w wyposażeniu domu). Charles Eames i Eero Saarinen, we współpracy z Ray Kaiser, zaproponowali rewolucyjny projekt mebli (Organic Chair) i konkurs wygrali. Rewolucja polegała na połączeniu nowoczesnych technologii - formowania sklejki oraz zgrzewania cyklicznego, które pozwalało na łączenie metalu i drewna.




RAR


Ten projekt wyznaczył kierunek ich dalszej pracy twórczej.
Charles dbał o szczegóły techniczne, produkcyjne i surowcowe, śledził nowe technologie, eksperymentował i szukał nowych rozwiązań. Ray zwracała uwagę na estetykę, przestrzeń i formę ich prac. 

W 1941 roku Charles rozwiódł się ze swóją pierwszą żoną Catherine Woermann i poślubił Ray. Przenieśli się do Kalifornii. Tu dostał pracę jako projektant w wytwórni filmowej MGM. Równolegle Eamesowie rozpoczęli eksperymentowanie ze sklejką i technikami jej formowania.
Pierwsze projekty krzeseł szybko zyskały uznanie.
Rozpoczęli współpracę z amerykańskim wytwórcą mebli - firmą Herman Miller.
Od lat osiemdziesiątych prawo do produkcji mebli Eamesów w Europie ma szwajcarska firma Vitra.

Po eksperymentach z drewnianą sklejką przyszedł czas na inny materiał: włókno szklane. Krzesła Eamesów były pierwszymi tego rodzaju meblami plastikowymi bez obicia. Poza tym miały jeszcze jeden plus: możliwość łączenia gotowych siedzisk z dowolnie wybranymi podstawami. Dawało to mnóstwo możliwości tworzenia nowych mebli.
Kolejnym nowym materiałem było aluminium - tak powstała seria Aluminium Group.





Ale Eamesowie to nie tylko pomysły na fotele i krzesła.
W latach czterdziestych zaprojektowali Case Study Houses w ramach szerszego projektu budowy niedrogich domów dla żołnierzy, którzy wracali z wojny. 






Jeden z takich domów - Case Study No. 8 - stał się domem projektantów. Z czasem zaczęto nazywać go Eames House, dziś mieści muzeum i fundację ich imienia.
Nowoczesne wnętrze domu było pełne światła i przestronne. Żeby nadać mu bardziej domowego charakteru Charles i Ray wypełnili je książkami, zabawkami i pamiątkami z podróży. Zamieszkały tu też ich meble.
Łatwo tu dostrzec kontrasty. Dom łączy w sobie stare i nowe, obce i znajome, produkcję masową i rękodzieło, bogactwo i prostotę. Wszystkie te elementy, które stanowiąc rodzaj estetycznego barwnego kolażu, są wyrazem artystycznego gustu mieszkańców domu.
Ray zwykła mawiać: "Nowoczesna architektura to nie styl. To filozofia życia".

Poza wymienionymi już krzesłami i fotelami wśród najbardziej popularnych projektów małżeństwa Eamesów znajdziemy też stołki, stoły, wieszak 'Hang It All', zabawki i meble dla dzieci.


Eames Elephant

Hang It All

To co charakterystyczne dla wszystkich ich projektów to funkcjonalizm. Estetyka pozostaje na drugim miejscu. Meble miały być przede wszystkim użyteczne, krzesła wygodne i dostosowane do budowy anatomicznej człowieka.
W założeniu miały to też być projekty niedrogie, bo Eamesowie chcieli "ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy jak największej liczbie ludzi za jak najmniejsze pieniądze". Ten zamysł nie do końca się powiódł.

The Eames Chair

Lounge chair and ottoman 1958
 Charles i Ray Eames wprowadzili do projektowania nowy język komunikacji wizualnej. Ich projekty są wciąż aktualne, nie starzeją się, mimo że część z nich ma już ponad sześćdziesiąt lat.

Jest jeszcze jedna rzecz, o której warto wspomnieć. Eamesów charakteryzowała niezwykła ciekawość świata, pasja twórcza, pomysłowość, radość i optymizm.
Byli niezwykli w tym co robili i jak żyli.




Contract Table


Eames Plastic Chair On Stretchers

Lobby Chair 104

Occasional Table LTR

PSCC

Sofa Compact 1965

Soft Pad Chaise ES106

Soft Pad Group ea 215216

Wire Chair PSCC dkr & dkx

Źródło: Tekst - Agata Ziółkiewicz, www.domosfera.pl
 www.eamesdesigns.com, www.eamesgallery.com, vitra.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz